Rijervaringen van T3 eigenaren.

Op deze pagina kun je enkele ervaringen van T3 eigenaren lezen die zij persoonlijk (hebben) ervaren met de motor in hun T3. Deze pagina is bedoeld om een indruk van de rijeigenschappen van de verschillende standaard T3 motoren te geven. De, op deze pagina, gepubliceerde ervaringen geven geen informatie over de degelijkheid of levensduur van de verschillende motoren!

Er kunnen geen rechten aan de informatie op deze pagina ontleend worden.

Benzinemotoren

Naam:Steven Verbeek
Motortype:DJ 112PK 2,1ltr benzine watergekoeld
Versnellingsbak:AAP 5-bak
Gewicht bus:1600 kg leeg
Verbruik:(RON98) erg afhankelijk van rijstijl, 1 op 7,5 kan zomaar, 1 op 9,5 is ook mogelijk.
Eigen ervaring:Ik vind het een erg fijne motor, waarmee de bus nog redelijk goed meekomt in het huidige verkeer. Optrekken gaat nog niet zo snel als modernere wagens, maar over het algemeen kom ik goed mee. Op de snelweg rij ik zo’n 115 kmph (tomtom). De bus wil wel veel harder (160), maar dat wil ik niet. Enige nadeel aan een bus met deze motor en bak is dat overige weggebruikers vaak inschatten dat je met een 1.6 dieseltje rijdt….
Naam:Roelant Hakkens
Motortype:2,1 ltr benzine MV 95 PK (in een caravelle uit 1989)
Versnellingsbak:AGT- 5 bak
Verbruik:Het verbruik is wel wat aan de hoge kant, ik rijd ongeveer 1:7,4 maar er mag met de MV-motor wel euro 95 getankt worden, het moet zelfs want deze motor is standaard uitgevoerd met een katylisator.
Ze kunnen prima op LPG lopen dus dat zou voordeliger kunnen zijn als er veel mee gereden wordt.
Eigen ervaring:Erg vlot en haalt de 150 km/u makkelijk en met goede omstandigheden bijna 160 km/u.
Invoegen of inhalen is met deze motor geen probleem, wel is de motor iets gehorig maar het geluid is wel mooi, je hoort de boxermotor mooi brommen achterin de bus!!
Voor dagelijks gebruik of voor vakantie’s is deze motor erg goed geschikt omdat je goed met het verkeer over kunt en een aanhanger tot 1500 kg mag trekken.
Naam:Henk Schaatsbergen
Motortype:CU 2ltr. benzine luchtgekoeld 51kw 70pk
Versnellingsbak:4 versn.code DK
Topsnelheid:(afhankelijk van omstandigheden) 120km/u
Verbruik:LPG 1 op 5/5.5 Benzine (Euro 95) 1 op 6/7 (zonder toevoegingen).
Eigen ervaring:Eigenlijk een zeer betrouwbare en sterke motor,die van tijd tot tijd wat aandacht verdiend.
Een aanhangwagen is geen probleem,op tijd terug schakelen in de bergen.
Een hete motor even stationair laten lopen om hem langzaam af te laten koelen.
Het olie peil moet wel goed in de gaten gehouden worden (verbruik kan oplopen tot 1ltr.op 1000km) Let wel: Olie is tevens koeling voor de motor !!! LPG is absoluut geen probleem,start zomer en winter.Wel regelmatig overschakelen op benzine !!!!!
Naam:Ralph
Motortype:DG 1.9ltr benzine wbx (78pk)
Versnellingsbak:handgeschakelde 4-bak
Eigen ervaring:Ik ben nu sinds september van 2008 de trotse bezitter van een orginele Westfalia met 1.9 watergekoelde boxer type DG. Wat kan ik sinds mijn korte bezit en beperkt aantal kilometers (nog geen 300km ) zeggen over de motor? Wat vooral indruk bij mij heeft gemaakt is de souplesse en kracht waarmee mijn 78pk sterke 1700kg zware bus van zijn plek kwam. Bij elke situatie en op elke snelheid veranderd de 24 jaar oude bus in een flits in een moderne snelwegmaniak die met gemak kan accelereren, inhalen, remmen en uitwijken. Okee het is geen sportwagen maar in acht nemend dat de bus al 200.000 km, 24 jaar en met hoog gewicht op stap is verbaas ik mij elke keer hoe kwiek de bus en vooral het blok is. Even voor de lol een vrachtauto inhalen is geen probleem. Dit heeft mij aangezet tot monteren van een trekhaak om zo met camper en aanhanger op vakantie (ik ga al jaren met auto en motor op vakantie ) Ik hoop dus zomer 2009 met een uitbreiding van het verhaal te komen over de trekkracht van de DG motor van een combi van bijna 2,5 ton!!!

Dieselmotoren

Naam:Bart Schiks
Motortype:KY 1,7ltr diesel
Versnellingsbak:3H 5-bak (origineel bedoeld voor een JX turbodieselmotor)
Verbruik:Met standaard banden en laagdak; 1:13,5 / 1:14.
Topsnelheid110/120 km/u
Eigen ervaring:Op de vlakke weg (in Nederland) geen probleem, je moet alleen niet van doorrijden houden. verder kan je goed met de rest meekomen.
Heuvelachtig: (in Frankrijk) het zijn hier meest achterafweggetjes, 80/100 is geen probleem, maar ga je richting de grote stad, kom je 11% tegen, en dan valt ie gewoon terug naar 60 Km/h.
Naam:Roelant Hakkens
Motortype:CS 1,6ltr diesel, 37 KW – 50 PK (in een enkelcabine pick-up uit 1986)
Verbruik:Het verbruik was ongeveer 1:12/1:13 en vind ik netjes.
Eigen ervaring:Ondanks het weinige vermogen van deze motor vind ik hem vrij krachtig en is er goed mee te rijden in het dorp en provinciale wegen, vanwege de lage topsnelheid (max. 115 km/u) en het trage optrekken vind ik de snelweg minder geschikt om te rijden.
Eenmaal op de snelweg gaat het wel zolang er boven de 100 km/u gereden wordt en de vrachtwagens gepasseerd kunnen worden.
Het invoegen op de snelweg is vaak het grootste probleem.
Naam:Gert Vanautgaerden
Motortype:1,7 ltr diesel KY (57pk)
Topsnelheid121 km/u top, kruissnelheid meestal 100-110
Verbruik:Gemiddeld verbruik 8,7l / 100km (schommelt tussen 7 en 11,5l in de bergen)
Eigen ervaring:Gezien zijn laag vermogen en slechts 4 versnellingen vind ik de KY toch nog wel redelijk vinnig, hij kan lekker optrekken en redelijk goed meekomen in het verkeer. Geen snelwegauto maar dat wist ik bij aankoop al : na 600km ben je vermoeid door het lawaai en het voortdurend opletten op vrachtwagens waartussen de KY zich geregeld moet begeven. En mits regulier onderhoud gen problemen, wel bij onderhoudsachterstand zoals bij elke T3. Bij zware belading neemt de snelheid evenredig af maar hij blijft goed trekken en dat vind ik toch ’n voordeel!
Plus = zuinig en sterk
Min = lawaai, geen snelwegcruiser.
Naam:Bob
Motortype:1.6 ltr turbodiesel motorcode JX
Versnellingsbak:5 versnellingsbak ASS
TopsnelheidIk heb er ooit 125 mee gereden en ik denk als je geduld hebt, wil ie nog wel iets sneller.
Verbruik:Bij een gemiddelde snelheid van ongeveer 110 was het verbruik 1:10 a 11, bij 95 km/u is het verbruik 1:13)
Eigen ervaring:Mijn cruisesnelheid ligt meestal op zo’n 95 km/u. Als het dan nodig is om een langzaam rijdend voertuig in te halen, ben ik blij met de turbo, omdat hij vanaf die snelheid makkelijk doortrekt naar bv 110 km/u.
Naam:Math
Motortype:1.6 ltr turbodiesel motorcode JX
Eigen ervaring:Eigenlijk omschrijf ik precies wat er is gebeurt maar niet hoe ik het ervaren heb om een JX te rijden, dus alsnog bij deze: ik moet zeggen dat het mij zeker niet tegen is gevallen.
Mijn dochter (2600 km gereden) had weinig aan te merken op de auto, ze zijn er heel hoog mee gegaan in CH, (zie Campinglife) alleen vonden de studenten 100 km wat langzaam maar ook dat went was hun mening.
En ik (ruim 2500 km) persoonlijk? Ik vond het een ervaring, het ging allemaal niet zo snel maar we zijn overal gekomen ZONDER problemen, de Grimsel pas en de Nufenen pas langzaam maar zeker omhoog, geen enkel probleem. Op de autobahn konden we soms vrachtauto’s inhalen, je merkt dan pas dat het een turbo motor is, er zit dan nog reserve power in als je 90 km rijdt. En dat is fijn, je hoeft niet achter vrachtauto’s te blijven als deze NET iets te langzaam rijden.
En dat was dus met de gele bus, ik heb 600 km (van CH naar NL) in de witte bus gereden en deze rijdt geweldig, hij heeft 5 versnellingen (1e waar normaal de 2e zit) en het lijkt wel of deze JX soepeler en stiller is. Hij is 3 jaar jonger maar heeft 75.000 km meer gereden dan de gele dus daar kan het niet aan liggen. Is het dan toch de 5 versnellingsbak?? Daar kan ik dus nog niet veel over zeggen, maar het is een super combinatie dat weet ik wel!
Dus voor mij: een JX met een 5 versnellingsbak!.