Roestproblemen bij de T3

auteur: L.P.V.M van Rijn
(de auteur werkte gedurende enkele jaren bij NEDCAR als technisch carrosserie ontwerper.)

De eerste T3 bussen zijn medio 2005 zo’n 25 jaar oud. Helaas zijn de T3’s al in beperkte aantallen op schroothopen/sloperijen te vinden.
Deze wagens waren door een samengaan van verschillende technische storingen niet meer economisch te repareren, en daardoor niet meer in het plaatje van een modern bedrijf passen. Afgeschreven !
Voorbeeld: Dieselblok is ter ziele, remmen zijn versleten, zo ook de banden.
Roest is vaak maar beperkt aanwezig. Wandelend over een sloperij denk ik: “wat doet die wagen hier!”

Het relatief langzame roesten van de T3 is een goed uitgangspunt voor een Camperbus. Vanwege de complexiteit van de inbouwdelen zal men niet snel een Camperbus te verschrotten, en daarom zullen we van tijd tot tijd de roest moeten bestrijden. Bovendien is onze camperbus ons veel te lief, we hebben er emotionele banden mee!

De eerste series T3 bussen waren niet verzinkt. In het midden van de jaren 80 werden volgens VW de lagere delen van de carosserie van verzinkt plaatstaal gemaakt. Oudere bussen, speciaal de nog luchtgekoelde vroege tachtigers kunnen dus behoorlijk roestgevoelig zijn. Zink verlengd de levensduur van auto’s enorm, volgens een artikel dat door AUDI geschreven was.
Bij verzinkt plaatstaal moet met zich niet de thermisch verzinkte wasteil uit de 60-tiger jaren voorstellen. Die teil heeft zo’n 200 mu zinklaag dikte, en gaat bijna eeuwig mee. De zinklaag dikte op een T3 plaatdeel is 7 mu aan de buiten zijde ne 10 mu aan de binnen zijde. De binnenzijde is dikker verzinkt omdat het daar vaak vochtiger blijft. Terug naar de bus.

Wat voor types roest bestaan er?

Als eerste moeten we onderscheid maken tussen oppervlakte roest (door steenslag en beschadiging veroorzaakt), naadcorrosie, en natte corrosie.

  • Oppervlakte roest is makkelijk te bestrijden. Het principe is wegschuren of wegstralen en het opnieuw lakken.
  • Naadcorrosie is veel moeilijker te bestrijden. Hier is het vocht tussen de puntlassen gedrongen en de roest zit dus goed verstopt. Hier geldt: bij lichte roest de naad penetreren met een roest stopper, en dan weer sealen en lakken. Bij zware naadcorrosie is de naad vaak opgeblazen tussen de puntlassen. Het zal niet lang meer duren voordat de plaat tussen de puntlassen ook geheel in roest is omgezet en daarom is wegzagen en opnieuw opbouwen het enige waar de APK meester genoegen mee neemt. Zie de foto van een doorsnede.

Figuur 1.
Een opgeblazen naad, die tussen de puntlassen uitbuikt van de roest.

Waar roest de T3 bus?

De T3 heeft enkele specifieke plekken waar de corrosie als eerste start.

Steenslag corrosie.

  • Steenslag vinden we uiteraard op de voorbumper en op het lagere front. Meer aan de linkerkant van de auto dan rechts.
  • Ook wordt steenslagcorrosie gevonden op de beide dwarsliggers die achter het voorwiel en voor de achterwielen.
  • Het plaatwerk achter de achterwielen is steenslag gevoelig.

Naadcorrosie vinden we op andere plaatsen.

  • De plaats waar de trekstangen van de voorwielophanging met rubbers ankeren in de eerste dwars balk. Onder de rubbers kan tussen het lokaal drie dubbele plaatwerk dikke roest ontstaan. Het plaatwerk is 3 maal 2 mm dik.
  • In de hoeken van de portieren en de schuifdeur. Plaatwerk is lokaal 2 maal 0.8 mm dik.
  • Langs de dorpels, speciaal de verbinding tussen de binnenkant van de dorpel en de vloerplaat. Dit is een driedubbele naad.
  • Romdom het middengedeelte van de dwarsbalk waar de versnellingsbak is opgehangen.
  • Langsliggers, naast de achterwielkasten.
  • Uiteinden van de dwarse holle koker die parallel aan de achterbumper zit.
  • De vertikale langsnaden tussen de delen van de zijwand, speciaal de linker kant.
  • De naden van de achterwiel bogen.

Natte corrosie vinden we op andere plaatsen.
De VW T3 heeft enkele plaatsen waar we natte corrosie kunnen vinden.

  • De plastic expansie-vaatjes in de voorwielkasten zijn bevestigd middels een bobbel in het vaatje dat in een carosserieholte past. Hier blijft modder tussen staan.
  • De brandstof tank past tamelijk nauwsluitend tussen de langsligger balken. Vooral onder en achter de plaats waar de brandstofslurf de tank in gaat kan zich modder ophopen tussen de tank en de langsligger. Dit merk je pas als de tank is doorgeroest, omdat de plaats alleen goed te bekijken is bij uitgebouwde tank.
  • In de punten van de voorruit sponning, onder de ruitrubber.