Transport van een VW T3 op een autoambulance

In Europa is de laatste T3 bus inmiddels al weer meer dan 25 jaar geleden van de productieband gerold. De T3 is dan ook nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen, maar mag zich nog steeds heugen in de belangstelling van een grote groep liefhebbers. Aangezien deze bus zich ook uitstekend leent voor de ombouw naar een camper zijn er dan ook nog genoeg exemplaren die veilig opgeborgen worden en weer naar buiten komen zodra het voorjaar zich weer meldt.

Dat de T3 op leeftijd raakt betekent vaak ook dat er, net als bij andere oudere auto’s, toch wel onderhoud gepleegd moet gaan worden. Soms is er zelfs niet meer aan een complete restauratie van een bus te ontkomen om deze toch weer voor aanzienlijke tijd te kunnen behouden. Hoe kun je een dergelijke bus nu over grotere afstanden verplaatsen als deze bijvoorbeeld geheel gedemonteerd, en klaar voor de spuiter is?

Om een T3 te transporteren kun je vanzelfsprekend een transportbedrijf inschakelen. Je kunt er echter ook voor kiezen om het zelf te doen en hiervoor een autoambulance te huren, of aan te schaffen als je vaker auto’s gaat transporteren. Een autoambulance is, zoals de naam al doet vermoeden, een aanhangwagen die speciaal is gebouwd voor het vervoer van auto’s en daar dus ook volledig op is ingericht. Er bestaan vele verschillende uitvoeringen autoambulances, zoals enkelas en tandemas, kantelbaar enz. Voor een T3 bus ben je in de meeste gevallen een autoambulance nodig die minimaal een laadvermogen van 1500kg heeft voor een onbeladen T3 combi met banken. Met een Caravelle Carat, die een ledig gewicht van 1780kg heeft, zou je al een autoambulance met een netto laadvermogen van 2000kg moeten hebben.

Een VW T3 pickup op een autoambulance achter een VW T4 bus

Als je een T3 op een autoambulance gaat vervoeren moet je wel op een aantal zaken letten. Bij aanhangwagens spreekt men altijd over kogeldruk. Dit is het gewicht die de koppeling van de aanhangwagen overbrengt op het trekkende voertuig. Als een aanhangwagen verkeerd wordt beladen kan deze het trekkende voertuig omhoog tillen aan de achterzijde waardoor de combinatie kan gaan slingeren en zelfs onbestuurbaar kan worden. Om het gewicht op de juiste manier te verdelen moet een T3, vanwege de achterin liggende motor, ook achterstevoren op een autoambulance geplaatst worden.

De T3 op een veilige manier zekeren voor het transport

Om een T3, net als elk ander voertuig, veilig op een autoambulance vast te kunnen zetten wordt deze aan de wielen vastgesjord met spanbanden. De vering van de bus kan tijdens de rit namelijk inveren waardoor de spanbanden los kunnen komen als deze aan de bus zelf bevestigd zouden zijn. Er zijn ook speciale autospanbanden verkrijgbaar waarmee de wielen deugdelijk kunnen worden vastgezet en er geen kans op schade aan de wielen bestaat, niet onbelangrijk in het geval van lichtmetalen velgen.

Denk er ook aan dat het trekkend vermogen van het trekkende voertuig toereikend is. In de kentekenpapieren van een auto staat altijd vermeld wat het trekkend (zowel ongeremd als geremd) vermogen is en dit mag niet overschreden worden. Overbelading heeft ook een forse boete tot gevolg en de wetgever stelt ook dat je het gewicht van de T3 op de autoambulance had kunnen weten omdat dit in de kentekenpapieren vermeld staat. Omdat een autoambulance met daarop een T3 spreekt het nagenoeg voor zichzelf dat je altijd over een BE rijbewijs moet beschikken om deze te mogen trekken.

Ik heb zelf enkele keren een T3 doka vervoerd op een Eduard autoambulance die ik heb gehuurd bij Aanhangcars in Kampen waar ze overigens een uitgebreid assortiment autoambulances te koop aanbieden. De, door mij gehuurde, autotransporter heeft een gesloten laadvloer die ruimschoots toereikend is voor een gemiddelde T3. Onder de laadvloer, achter de kentekenplaat, zijn twee oprijplaten weggeborgen waarmee de bus eenvoudig op de autoambulance gereden kan worden. In het geval de bus zelf niet kan rijden doordat het motorblok bijvoorbeeld voor revisie is verwijderd, beschikt de ambulance ook over een kabellier waarmee de bus de laadvloer opgelierd kan worden.

Het vastzetten van de bus is op deze autoambulance ook geen probleem. De laadvloer heeft langs de zijkanten meerdere sjorogen waaraan spanbanden vastgehaakt kunnen worden. Daarnaast bevindt zich bij deze uitvoering ook een stevige bindrail rondom de laadvloer.

Aanhangcars heeft op haar YouTube kanaal ook een mooie productvideo staan waarin zij het gebruik en de werking van deze specifieke autoambulance laten zien.

Als je zelf de aanschaf van een aanhangwagen overweegt zou je uiteraard de optie van een autoambulance kunnen overwegen. Mocht je echt een multifunctionele aanhangwagen zoeken dan is een multitransporter misschien wel een idee. Een multitransporter combineert namelijk de eigenschappen van een gewone aanhangwagen met die van een autoambulance. De multitransporter beschikt over een volwaardige laadbak maar is ook uitgerust met een set oprijplaten en een kabellier waardoor er ook voertuigen mee kunnen worden getransporteerd.

Bovenstaande informatie is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. Laat je echter altijd goed voorlichten over het juiste gebruik bij de koop of huur van een autoambulance.